Samochody mają swoją paletę lakierów, każdy model w danej marce ma fabryczny numer lakieru. W późniejszej eksploatacji korzysta się z tego numeru i w razie potrzeby w punktach usługowych, gdzie mieszają lakiery można bez problemu dobrać odpowiedni i standardowy lakier, chyba, że pomalowaliśmy swój samochód jakimś niekonwencjonalnym lakierem.
Lakier samochodowy bywa metaliczny lub niemetaliczny, przy mieszaniu i odzyskaniu koloru, który jest nam potrzebny to bardzo ważna informacja.
Samochody lakierujemy albo całościowo, jest to usługa w zakładzie blacharskim, albo w miejscach uszkodzonych, uprzednio samochód musi być odpowiednio przygotowany.
Miejsce, które malujemy powinno być wyczyszczone, odtłuszczone i dopiero wtedy kładziemy lakier. Położenie lakieru też odbywa się w sposób dwojaki, albo pędzlem albo specjalnym pistoletem do spryskiwania.
Jeżeli lakierujemy duże powierzchnie warto użyć pistoletu (lakier w sprayu), ponieważ lakier rozpryskuje się równomiernie po karoserii, nie widać zacieków i w końcowym efekcie dana część nie różni się od części samochodu malowanych fabrycznie.
Inną formą są lakiery bezbarwne, bazowe i podkłady, dzięki nim płaszczyzna później lakierowana jest jeszcze bardziej zabezpieczona a tym samym miejsca lakierowane są bardzo dobrze i dokładnie.
Samochody lakieruje się bardzo rzadko, najczęściej przyczyną lakierowania w warsztacie blacharsko-lakierniczym są usterki spowodowane wypadkami lub rdzą, nowe samochody raczej przez dłuższy czas jeżdżą w swoim oryginalnym kolorze.
Rdza jest niestety głównym wrogiem naszych pojazdów.